PERE PUBILL I CALAF
En Pere Pubill i
Calaf, conegut amb el nom artístic de “Peret”, ha estat el gitano mataroní més
popular de tots els temps. Va néixer el dia 24 de març del 1935, en un pis de
l’habitacle nº 15 del carrer de la Palma,
lloc on, des de l’any 2004, hi ha una placa que recorda aquella
efemèrides.
De nen, en Peret gairebé
no va conèixer l’escola. Com era bastant habitual entre les criatures gitanes, el
nostre personatgees va criar al carrer. Els seus pares, que es guanyaven la vida
fent de venedors ambulants de teles, se l’emportaven, un dia si i l’altre
també, a recórrer places i mercats. Va ser, en aquesta itinerant escola de la
vida, i no al davant d’una pissarra, on aquell vailet va adquirir la destresa
de contar, de regatejar i de tractar amb la gent, unes tècniques que aviat li
serien de molta utilitat al llarg de la seva agitada vida. Ell mateix ens ho
explicarà uns anys més tard en una de
les seves rumbes més populars. Aquella que va dedicar al seu pare i que diu: “Enredant per allà... enredant per aquí,
d’aquesta manera em va pujar a mi”.
A causa de les
extraordinàries facilitat que tenia per la música i per empatitzar amb la gent,
aviat va demostrar què, en aquestes qüestions, era un nen prodigi. Als 12 anys
va formar companyia teatral amb una cosina seva de la mateixa edat, la Pepi,
que era la filla del tiet Alfonso, un gitano molt popular que, segons es
comentava entre la comunitat caló, era un dels molts fills il·legítims que havia tingut el rei Alfons XIII amb una ballarina
gitana.
En Peret i la Pepi,
que es presentaven amb el nom de “Los hermanos Montenegro”, van fer varies representacions folklòriques
pels envelats flamencs de la costa. També van editar el ser primer disc i van guanyar un important concurs de cant en
el teatre Tívoli de Barcelona. Es va donar la circumstància que la presidenta de la junta d’aquest
concurs era l’Excel·lentíssima Sra. Eva Duarte de Perón, l’esposa del president
de la República Argentina, que havia vingut en un viatge oficial de vint-i-vuit
dies a Espanya per recolzar la dictadura d’en Franco i aquells precisos dies estava
visitant Barcelona. La “Perona” va quedar tan gratament impressionada de la
gràcia i del saber fer d’aquelles dues criatures que les va convidar a passar
uns dies a l’Argentina.
La família Pubill va viure
una bona temporada a Barcelona. Residien en un pis del carrer de Salvadors,
gairebé a tocar del carrer de la Cera, en ple barri del Raval, un passatge on
hi residia una nombrosa comunitat gitana. En aquell ambient, en Peret va tenir
la oportunitat d’establir coneixença i amistat amb diversos elements de la
faràndula. Entre aquests en Ramón Calabuix i Batista, conegut artísticament per
en “Moncho”. En Moncho era un altre cantant caló, cinc anys més jove que ell i,
també,eixerit com un gínjol. Aquest jove artista, aprofitant la morenor de la
seva pell, es feia passar per cubà, cosa que li incrementava el prestigi . En
Moncho era conegut com el “Rei del bolero”, de la mateixa manera que en Peret
ho era com el “Rei de la Rumba”.
De molt jove, en
Peret es va casar amb la Fuensanta Escudero (Santa), a la que li dedicarà una
de les seves més conegudes cançons, “La
Santa”. A la dècada dels cinquanta, quan tenia una vintena d’anys, va patir
un important accident de moto que li fa fracturar seriosament una de les seves
extremitats inferiors, ocasionant-li una permanent seqüela. Ell, què era molt
presumit, a base d’alces, de talons i de pantalons amples ho va saber
dissimular a la perfecció. Encara més, com que era un murri molt espavilat en
va saber treure profit. Molts anys després,
ja gran, confessarà als seus íntims que quan, dret damunt d’un
escenari, havia de tocar la guitarra li
agradava fer un gest molt característic que molts altres artistesvan voler
imitar i cap no ho va aconseguir. És el moviment de donar la volta sobre una
cama, tot girant l’altra en torn d’aquesta com si es tractés d’un tirabuixó. Ho
podia fer, deia, perquè tenia lextrem inferior l’altra cama extremadament corbat.
Aquest accident de
moto el va obligar a passar-se molts dies reclòs a casa, sense possibilitats de
deambular. Una situació que va aprofitar per perfeccionar la seva tècnica de
guitarra. En aquells dies és quan va polir el seu conegut “ventilador”, un dels
ritmes més característics de la rumba catalana. El ventilador consisteix en
combinar el gratament de les cordes amb
la percussió del ventre de la guitarra. Segons explicava el mateix Peret, un
dels ventilador més característics de la nostra rumba s’aconsegueix amb la
percussió seca amb el palmell dels dits índex, mig i anular de la mà dreta
sobre la fusta, seguida de quatre gratades successives i en vaivé, fetes amb la
punta dels dits, damunt les cordes de
l’instrument, rematades per una segona percussió exactament igual a la primera.
Tot, executat a gran velocitat. El reconegut artista mataroní asseverava que
una guitarra tocant el ventilador i dos gitanos fent palmes és un dels grans secrets de la rumba
catalana.
En els anys seixanta
va treballar una bona temporada a Madrid. El van contractar per cantar en “El
Duende”, un tablao flamenco que regentaven els coneguts artistes Pastora
Imperio i Gitanillo de Triana, una oportunitat que li va permetre donar a
conèixer el seu nom arreu de la península. En el 1962, en Peret grava el seu
primer disc com a professional. També apareix tocant la guitarra a la pel·lícula
“Los Tarantos” dirigida per Francesc Garcia Veleta, film que va ser nominat als
premis Oscar a la millor pel·lícula de parla no anglesa.
També, en els
seixanta, va voler tornar a visitar el seu estimat Buenos Aires, des d’on va
fer una breu escapada a Montevideo. Segons expliquen alguns dels seus amics més
propers, aquesta anada a l’Argentina no va ser un viatge artístic. Va ser la
celebració d’un cop de fortuna , que li va esdevenir en una de les seves
freqüents timbes de joc. Una afició que en Peret tenia fortament arrelada i que
més d’un disgust li va ocasionar. Ell, mai no va reconèixer el motiu d’aquest
viatge. Al·legava que hi va anar per una qüestió de negocis; la de vendre una
gran partida de llençols.
En el 1967, va gravar
dos dels seus grans èxits: Una lágrima
cayó en la arena i en el 1971, Borriquito como tu, ambdós amb lletra i
música del propi Peret. Se’n van vendre milers de discs. Es van convertir en
dues cançons obligatòries a totes les discoteques del país i, com que la seva edició
va coincidir en ple boom turístic, aviat
es van convertir en dos èxits internacionals.
Va ser seleccionat
per representar a TVE en el Festival de l’Eurovisió del 1974 amb la rumba
catalana “Canta y se feliz”. El
resultat no va ser el que els organitzadors esperaven. Va quedar en la 10
posició d’un total de 17 representants. Segons alguns crítics, la baixa
qualificació obtinguda no era atribuïble al seu intèrpret. Creuen que va ser un
vot de càstig europeu a la
Televisió Espanyola i a través d’aquesta
al règim franquista. Cal recordar que el dia que es va celebrar el festival, el
6 d’abril, feia un mes que la dictadura havia executat amb el garrot vil al
jove anarquista català Salvador Puig i Antic. Amb molt poca vista, els casposos
regidors de TVE no se’ls va ocórrer cap millor idea que la d’escenificar la representació musical
com si es tractés d’un d’aquells funerals propis de l’Espanya més fonda. Van
fer vestir, tan al cantant, com els cinc palmeros que l’acompanyaven, tres nois
i dues noies, tots de rigorós color negre. Per a més inri, a la cançó que
havien seleccionar per representar a Espanya es reiterava diverses vegades la
tornada ”alegria de vivir”. Una
expressió molt poc oportuna per aquells dies.
Davant la sorpresa de
tothom, en el 1985, en Peret va anunciar la seva retirada del món de
l’espectacle per dedicar-se a la vida religiosa. Ho va fer com a pastor de
l’Església evangèlica de Filadèlfia, adoptant el nom de germà Pere. Una activitat que l’ocuparà durant quatre
anys.
En el 1990 s’ho va
repensar i va voler retornar al món de l’escena. En el 1992, l’equip d’en
Pasqual Maragall li va sol·licitar que composés una rumba catalana per animar
l’acte de cloenda dels Jocs Olímpics de Barcelona. L’èxit va ser apoteòsic. La
seva rumba “Hechicera gitana”,
aquella que deia “Barcelona es
poderosa... Barcelona tiene poder”, la van veure i sentir més de 3.200
milions de persones.
La Generalitat de
Catalunya li va atorgar la Creu de Sant Jordi en el 1998 i deu anys després, en
el 2008, l’Ajuntament de Bacelona, a medalla d’or de la ciutat. El dia 3 de
maig del 2011 fou nomenat Fill Predilecte de Mataró, era la primera vegada que
es distingia a una persona amb aquest guardó.
En l’any 2008 en
Peret va provocar un daltabaix familiar. Ell, que ja tenia 73 anys, es va
enamorar bojament de la Cristina, una parenta gitana que sols en tenia 19. Va abandonar
la llar i es va separar de la Santa. Però no s’hi va divorciar, doncs això
últim és una cosa molt mal vista entre els gitanos. La nova parella es va
instal·lar en un piset de Sant Sadurní
d’Anoia, al davant mateix de la caserna de la guàrdia civil. Com era d’esperar,
els amants no van perdurar més d’un any.
Els sis darrers anys
de la seva vida, en Peret els va compartir amb una jove brasilera, la Roberta,
que ell presentava com “la meva senyora” i a la que va dedicar la seva última
rumba “Berta”.
El dia 27 d’agost del
2014, a conseqüència d’un càncer de pulmó que li havien diagnosticat un any
abans en Peret moria a la Clínica Quirón de Barcelona. L’endemà, el dia 28, en
el Saló de Cent de l’ajuntament de Barcelona es va instal·lar la seva capella
ardent. El féretre estava acompanyat per les seves dues vídues, vestides de
rigorós dol. A l’esquerra, la Santa, acompanyada de tota la seva parentela.
Diuen que no s’hi van veure gaires llàgrimes. A la dreta, la Berta, amb la cara
mig tapada per unes grans ulleres negres. En el seu recordatori de mà hi havia
escrit un dels seus més coneguts poemes: “És
preferible reir que llorar y así la vida se debe tomar. Los ratos buenos hay
que aprovechar y si fueran malos, mejor
olvidar”. El dia 29, l’endemà, acatant la seva voluntat, va ser enterrat al
cementiri de Mataró, al costat del seu avi i al so de la rumba gitana “El muerto vivo”.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada