QUIRZE PERICH I IGLÉSIAS
En Quirze Perich i
Iglésies, en Perich, és el flabiolaire que ha fet ballar als gegant durant
gairebé quaranta anys i, amb ells, a diverses generacions de mataronins.
En Perich era un home
menut, fibrós, morè, arrugat, belluguet i lleuger com un esquirol. Sempre havia
treballat al camp. Va néixer a Sant Feliu de Buixareu, la Selva, en el 1896. La
seva extraordinària oïda i la facilitat que tenia per recordar les melodies van
fer que, des de molt jovenet entrés a formar part del grup de flabiolaires
d’Arbúcies.
Els flabiolaires eren
gent de procedència rural i de formació autodidacta. No tenien cap mena de
formació musical acadèmica i no sabien solfeig. En Perich, com la majoria dels
flabiolaires, no composava les seves melodies, sols interpretaven els ritmes
més populars de cada moment i, sovint, aquells que els hi sol·licitava la seva
audiència.
Els seus instruments
musicals eren el flabiol i el bombo. El flabiol és un instrument de vent, curt,
de tan sols 20 o 25 cm. de llargada que es toca amb una sola ma, generalment
l’esquerra. Amb la dreta es percudeix un
bombo, el qual es manté en posició vertical gràcies a una banda que es
penja del coll en forma de bandolera.
És un fet insòlit que
a Mataró, des de fa anys, els gegants han ballat i segueixen ballant amb el so
del flabiol i del bombo. A arreu de Catalunya, la música que acompanya als
gegants, generalment és la dels grallers, la de la cobla o la de l’orquestra.
Aquesta és una herència més de les moltes que ens va deixar en Quirze Perich.
El flabiol dels
geganters de Mataró és el flabiol d’Arbúcies. Es tracta d’un instrument de
fusta, curt, amb el bec cisellat, fet generalment d’una sola peça i que té cinc
forats, quatre de superiors i un d’inferior adaptable al gruix del dit polze.
Es diferencia del que s’utilitza en la cobla en què aquest últim generalment és
de dues peces i està dotat de claus que permeten la perfecta oclusió dels
forats.
En
el seu origen, els flabiolaires eren considerats com els músics dels pobres.
Eren aquells músics que llogaven les petites poblacions que no es podien
permetre el luxe de contractar una cobla o una orquestra per animar el ball de
la festa major o l'aplec del santuari local. També eren sol·licitats per les
grans masies rurals, a fi d'amenitzar un casament o algun altre gran
esdeveniment familiar.
Des
de la popularització del fonògraf, la tasca dels flabiolaires es va limitar a
l'acompanyament de gegants, caramelles i bastoners. En el cas d'en Perich sabem
que a més de les del Maresme i de la Selva el van sol·licitar a moltes festes
majors de Penedès. Va ser durant anys el flabiolaire del ball del dragó de
Vilafranca i el que acompanyava als bastoners d'aquesta mateixa ciutat. La música
dels bastoners de Vilafranca era la mazurca d'en Bordina de Garduix, la mateixa
que tocava, i que avui encara es toca, a la nostra ciutat per fer ballar als
gegants grossos.
En
el repertori mataroní d'en Perich, a més de l'esmentada mazurca, hi havia dues
obres més originals d'aquest popular
flabiolaire d'Arbúcies: la polca, actualment coneguda com el ball de
nous i el xotis o ball d'en Maneló i la Toneta.
Si
el lector està especialment interessat sobre en Perich i la tècnica del flabiol
d'Arbúcies, es interessant que llegeixi l'obre En Quirze Perich Flabiolaire que
van publicar en el setembre de 1987 en Jaume Ayats i la Teresa Soler, dos
coneguts flabiolaires de Mataró. Moltes de les dades que jo publico en aquesta
breu ressenya són extretes d'aquell documentat llibre.
El
dia 25 de juliol de 1982, vigílies de les Santes, la ciutat de Mataró va retre
un emotiu homenatge a aquest entranyable músic. L'ajuntament li va dedicar una recollida placeta, ornamentada amb una monumental palmera en el cor del centre històric del la població.
Un any després, per les Santes
de 1983, va ser l'última vegada que va sortir a alegrar les nostres cercaviles.
En Perich va morir el desembre del 2005.
Arbúcies,
una vila de flabiolaires, on en Perich hi anava anualment a animar la seva
festa major, li ha fet la millor ofrena que es pot rendir a un geganter. Li han
esculpit un nan amb la seva esfinge que surt cada any a ballar pels carrers i
les places de la vila al so del flabiol. Potser seria interessant que nosaltres
seguíssim el seu exemple.
El
dia 12 de desembre del 2015 tots els flabiolaires de Mataró, es van reunir en
el celler Castellví de la Plaça de Cuba i van oferir un concert dedicat a la
memòria d’el que , en cert punt, havia estat el mestre de gairebé tots ells.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada