LLUÍS TERRICABRES I MOLERA
El
dia 15-6-1982, quan en Lluís Terricabres i Molera, en Terri, va rebre una
trucada telefònica de la Conselleria de Cultura de la Generalitat de Catalunya, no es podia creure el què li passava. A ell, un home que s’havia passat gairebé tota la
vida treballant de manyà a la foneria de can Roure li acabaven de concedir la
prestigiosa Creu de Sant Jordi. Un guardó d’argent i corall que sols atorgaven
a aquelles persones que havien prestat un servei destacat en defensa de la
identitat de Catalunya.
En
Terri no era mataroní d’origen. Va néixer a Manlleu el dia de Sant Pere del
1918. Però quan el noi tenia onze anys tota la seva família es va traslladar a
viure a Mataró. La causa va ser que al seu pare, pel fet de ser un mutilat de
guerra a causa d’haver perdut un dit mentre feia el servei militar a Tetuan, li
havien concedit una plaça de policia municipal a l’ajuntament d’aquesta vila del Maresme.
Un
cop aterrats a Mataró el noi es va adaptar amb facilitat al ritme i a les
costums de la seva nova ciutat. Però, com que els Terricabres eren pobres de
solemnitat, en Lluís, molt aviat va haver d’anar a treballar. Ho va fer durant
un parell d’anys a la fàbrica de cartrons de can Mauri al carrer de mitja
Galta, on plegava i encolava capses. Així que va complir els catorze anys,
l’edat reglamentària, va entrar d’aprenent de manyà a can Roure, l’empresa on
hi va passar gairebé tota la vida.
Als
vespres, tan bom punt sonava la sirena de la fàbrica, es dirigia a les dutxes,
una mena de cobert que ni havia a l’androna de llevant de la nau on ell
treballava. Fregant amb un respall dels
d’espart es treia del damunt tota la suor, el sutge i la ferritja que havia
acumulat al llarg de la jornada laboral. Amb un petit filferro s’escurava el
dol de les ungles i, tot net, polit i clenxinat abandonava el taller tan aviat
com podia. Generalment anava, o bé a l’escola nocturna que el senyor Gaudí
regentava al carrer d’Argentona o es reunia a l’Ateneu amb els seus companys de
les Joventuts Llibertàries. A cal senyor Gaudí hi va tenir com a mestres als
joveníssims senyor Josep Manté i al
senyor Jesús Illa. Amb els anys, el primer d’aquests professors va ser el pare
d’en Pepe Manté, el conegut advocat laboralísta. L’altre, el senyor Jesús Illa
i Paris va ser el que va implantar l’escoltisme a Mataró.
Des
de molt jove, en Terri, va començar a compartir les activitats eixelebrades,
revolucionàries i abrandades de l’Ateneu llibertari amb les més assossegades i
culturals que es practicaven el local de l’Iris. Una entitat, també esquerrana,
però no tan radical, que hi havia a pocs metres de l’Ateneu Anarquista. A
l’Iris, entre altres seccions, hi havia una biblioteca molt ben nodrida i un
grup de teatre aficionat molt acreditat. El nostre personatge, que sempre ha
estat un tastaolletes, no va tardar gaire en establir relació amb els de la
secció de teatre. En aquell moment eren elements destacats del grup en Josep
Reniu, que era el principal actor, el poeta Josep Punsola i la Manuela Punsola, germana d’aquest últim. Els de
l’Iris, a en Terri no li van poder adjudicar cap paper, doncs el noi tenia una
dificultat. Era tartamut. Una deficiència en la parla que , amb més o menys
intensitat el va acompanyar durant la resta de la vida. Li van adjudicar el
càrrec d’apuntador i, quan convenia, sortia a fer de figurant.
A
través dels nous amics de l’Iris, en
Lluís Terricabres que era com una de locomotora en marxa a la que ningú no
podia aturar, es va començar a introduir dins els diferents ambients culturals
del Mataró dels anys trenta. També, gràcies a la biblioteca d’aquella entitat,
va tenir accés a la lectura dels principals poetes i dramaturgs del moment. En
aquells anys de preguerra, la seva devoció devoció, sembla ser que es decantava
pel poeta andalús Federico Garcia Lorca i pel dramaturg asturià Alejandro
Cassona.
Anys
més tard explicarà amb apassionament el dia que la Margarida Xirgu va venir a
Mataró amb l’Enrique Diosdado a representar l’obra teatral Yerma. Ens diu què,
ell, a partir d’aquell moment, va començar a recitar els versos de Lorca,
donant-los-hi la mateixa entonació que els hi impostava la magnífica actriu de
Molins de Rei.
En
el seu llibre Un manyà encès, una
biografia completíssima d’en Lluís Terricabres, dictada per ell mateix i
magistralment escrita pel conegut periodista i escriptor en Manuel Cuyàs, el
seu autor ens explica que el 14 d’abril del 1931, el dia que es va proclamar la
república, va ser una jornada molt especial en la vida del nostre personatge.
Posa en boca d’en Terri que, a mig matí, el senyor Pepito Roure, l’amo de la
fàbrica, —que, per cert, era l’avi matern del qui us parla— va reunir a tots
els treballadora a la nau principal del taller i molt seriós els va dir:
—Senyors...
avui el taller fa festa. S’acaba de proclamar la República.
En
Terri, tot seguit, hi fa el següent comentari: no sé si el senyor Pepito era un
liberalot?
Un
servidor, el qui us parla, tampoc ho sap si el seu avi en el fons era un
liberalot. Suposo que no. Però del que si que estic segur és de que era un
republicà. De dretes, però republicà. Una prova és que de nens, i en ple
franquisme, d’amagatotis, tan a mí com als meus vint-i-quatre cosins ens
ensenyava la següent cançó que cantàvem al compàs de l’Himne de Riego.
Si el rei demana corona
corona li donarem
que vingui a Barcelona
i el coll li tallarem.
Cançó
que uns anys després, també d’amagatotis, jo també els hi vaig ensenyar als
meus fills, en record del seu besavi.
En
el 1936, quan va esclatar la Guerra Civil, en Lluís Terricabres sols tenia setze anys. Per tant no va haver
d’anar al front. Va seguir treballant a can Roure, ara amb la categoria
d’operari ajustador. Allà fabricava material bèl·lic, sobretot bombes d’aviació
i d’artilleria. Cosa que va convertir a aquell taller-foneria en un objectiu
militar de primer ordre. Els bombardejos que va patir Mataró a partir de 1936
per enderrocar aquelles naus, i les de la veïna foneria de can Font, són de
tothom coneguts.
Mig
any després, en Lluís va ser cridat a quintes. S’havia d’incorporar a la
coneguda lleva del biberó. Després d’un breu període d’instrucció que va
realitzar al camp de futbol de l’Iluro, a can Cabanyes d’Argentona i al
Santuari de la Misericòrdia de Canet fou enviat al front. Li van enviar amb el
càrrec de comissari polític, a causa del seu historial de militant llibertari.
Una distinció que a les acaballes de la guerra i, sobretot, després d’aquesta,
hauria de pagar molt cara.
Fou
destinat al front de Terol. Primer a Segorbe, després a Rubielos de Mora i a
Benassal. En aquesta última població, mentre preparaven l’assalt a la veïna
Culla, fou ferit i capturat per les forces enemigues. En aquell precís moment
va començar un veritable calvari. Va ser un llarg Via Crucis a través d’un
elevat nombre de camps de presoners. Entre altres, va visitar l’església de
Morella, habilitada com a pressó provisional, l’Acadèmia de sant Gregori de
Saragossa, sant Marcos de León, l’Hospici de León, el convent dels jesuïtes de
Camposancos a Pontevedra i la Universitat de Deusto a Bilbao. Finalment, a
causa de la seva condició de manyà, el van enviar a Saragossa, a treballar en
els tallers que l’aviació italiana tenia a aquella ciutat.
Un
cop finalitzada la guerra fou tancat a la model de Barcelona on hi va passar
gairebé dos anys. Des del 1939 al 1942. Allí, entre molts altres amics, va
coincidir amb l’escriptor Joaquim Casas i Busquets“en Quim de la Pipa”, l’home
amb qui, alguns anys després, fundaria i tiraria endavant el Racó, el cenàcle
artístic i literari que durant 29 anys va culturitzar les nits del dissabte a
Mataró.
Per
més inri, un cop alliberat de la Model, va ser quintat per acomplir el servei
militar obligatori, ara sota les ordres de l’exèrcit guanyador. Com era
d’esperar va ser enviat al Marroc, en un Batalló de Treballadors Castigats. S’hi va passar tres
anys.
Un
cop enllestides les seves condemnes penitenciàries
i militars es va reincorporar a la seva tasca laboral a can Roure i va re
emprendre, com si res no hagués passat, el seu activisme cultural. En aquest
darrer àmbit, el cultural, la seva àrea d’acció no es va limitar a l’antic
nucli d’amics de l’Iris, sinó que s’amplià a diferents cenàcles de Barcelona.
Entre altres llocs se’l veia amb freqüència per les tertúlies de l’Ariel on amb
l’assistència de l’Alexandre Cirici, en Joan Triadú, en Josep Palau i Fabre i
l’arqueòleg Miquel Terradell s’aixoplugaven en el cafè Tèrminus els dissabtes
per la tarda. També freqüentava el grup editor de la revista Occidente entre
els quals destacava l’heterodox escriptor, submarinista i ufòleg Antoni Ribera
i Jordà, un íntim amic d’en Terri que entre altres mèrits s’atorgava el d’haver
estat un dels fundador del CRIS (Centre de Recuperacions i Investigacions Submarines)
i del CEI (Centre d’Estudis Interplanetaris). En Ribera fou un dels tertulians
més habituals i divertits del Racó.
En
Terri, durant aquells anys, no es perdia gairebé cap de les estrenes
cinematogràfiques i teatrals que es produïen a Barcelona. La seva presència en
el galliner del Calderon va arribar a ser tan habitual que, des de l’empresa li
van proposar formar part de la claca del teatre, cosa que li va permetre,
durant una bona temporada, presenciar gratuïtament totes les obres que es
representaven en aquella sala.
En
Terri va restablir el contacte amb l’antiga colla de l’Iris que seguia reunint-se. Però ara ho havien de
fer fora de l’entranyable edifici del carrer de Bonaire 25; el local havia
estat requisat pel Frente de Juventudes. En aquell espai on, durant anys, s’hi
havia cultivat, en un ambient de llibertat, l’oci, l’art i la cultura, ara si ensinistrava sota un comandament de terror,
als fills dels vençuts. L’educació es feia a base de gots d’oli de rici i de
plantofades. El més popular dels instructors d’aquella institució era el
sargent Fernández Carbó, un sinistre personatge al que tothom coneixia amb el
sobrenom de “en pelacocos”. Malnom que li venia per la seva afició de pelar al
zero els caps de les dones i els fills que tenien el marit o el pare engarjolat
per haver lluitat a favor de la República.
L’antic
grup teatral de l’Iris, sota la direcció tècnica de l’adroguer, fotògraf i
cineasta Enric Fité i la literària del poeta Josep Punsola es van embolicar, i
amb molt èxit, en el món del cinema. En el 1947 van rodar la pel·lícula Porta Clossa, un film amateur que va ser
guardonat amb el premi extraordinari i la medalla d’honor al festival
internacional d’Estocolm. L’actriu principal de Porta Closa va ser una noia guapíssima, la Manuela Punsola, germana
del poeta Josep Punsola i futura esposa del muntanyenc Vicenç Aris, un dels
actors que també intervenien en l’obra. La Manuela, en aquest mateix festival
internacional, va guanyar el premi a la millor actuació femenina. En Terri va
seguir col·laborar amb en Fité en el rodatge d’altres pel·lícules. Algunes
d’elles, com Tares extremes i L’esperit del vent també van ser
internacionalment guardonades.
Potser
influenciat per l’obra d’en Carles Riba, va fer algun tempteig en el camp de la
poesia. Durant anys, en motiu de
celebracions, d’aniversaris i de festivitats assenyalades componia les seves
originals tankes. Aquelles brevíssimes poesies d’origen japonès que tan bé s’escauen
amb la fonètica catalana, on amb tan sols 31 síl·labes, organitzades en cinc
versos àtons i sense rima, seguint la proporció 5-7-5-7-7 expressen una idea.
On
en Terri va saber expressar millor la seva sensibilitat artística va ser, sens
dubte, en el ferro. A partir d’un esbós sobre paper que li va proporcionar el
seu amic en Jordi Marfà, va construir el seu primer angelet de ferro vinclat.
La seva presentació en públic va ser un èxit. Després va recórrer a dissenys
dels dibuixants Santiago Estrany, Manuel Cuyàs, Hernández Pijoan, i Eduard
Alcoy.
En
l’any 1955 va organitzar al Museu Municipal de Mataró una exposició de ferros
vinclats. L’èxit va ser apoteòsic. Els seus amics pintors del grup Sílex, entre
els quals s’hi trobaven l’Alcoy, en Rovira Brull, l’Hernández-Pijoan i en Carles
Planell li van organitzar un vernissatge d’ escàndol. Davant de la porta de la
sala d’exposicions hi van enlairar un globus aerostàtic. El mateix programa de
mà de l’exposició va ser censurat per les autoritats governatives i a
l’impremta Minerva, l’empresa on s’havia editat el fascicle, va ser multada amb
5000 pessetes.
L’exposició
de ferros vinclats d’en Terri va ser visitada per l’avantguarda de la cultura
catalana. Totes les obres presentades es van vendre. El seu autor va esdevenir
des de aleshores un artista reconegut. Els encàrrecs li arribaven a grapats
fins a l’extrem que en el 1963 es va veure obligat a deixar el taller de can
Roure on hi havia treballat tota la vida. En va obrir un de propi al carrer de
Sant Antoni, especialitzat exclusivament a la producció de ferros vinclats.
Una
de les moltes aficions que en Terri va conreuar era la del col·leccionisme. Ho
recopilava i guardava tot. Tenia bastons, telèfons, rellotges i sobretot
cromets antics troquelats. Amb aquests cromets feia composicions, les quals, un
cop emmarcades, les comercialitzava.
Però
si en alguna cosa en especial, en Lluís Terricabres i Molera va esdevenir un personatge excepcional va ser
per la tasca realitzada en torn del Racó. L’any 1949 l’antic edifici de l’Iris,
que des del final de la Guerra Civil havia estat requisat pel Frente de
Juventudes es va posar a la venda. La junta de la Mutualitat l’Aliança
Mataronina, amb el senyor Miquel Jornet al seu davant, a fi d’evitar que aquell
cèntric casal fos enderrocat per
construir-hi habitacles, va decidir comprar-lo. Sota el nou nom de Casal de
l’Aliança van donar aixopluc a les diferents entitats mataronines que ho van
sol·licitar. Així és com es van poder constituir el grup de teatre del Casal,
la societat recreativa, la Biblioteca, el grup d’escacs, el club filatèlic, en
Centre excursionista la Walkiria i l’agrupació astronòmica ASTER.
En
Terri i el seu ex company de la model, en Joaquim Casas i Busquets, revisant
les golfes del Casal, van prestar atenció en un sotateulada d’unes acceptables
mesures i què, ademés, estava dotat d’una llar de foc i d’unes finestres que
donaven a l’exterior. Un recinte ideal per pronunciar conferències i
organitzar-hi actes culturals de tota mena. Aviat el van desembarassar i arranjar i al cap de pocs dies naixia el
Racó. D’entrada en van batejar com “el recés”, però seguint les indicacions de
l’Esteve Albert, que creia que el nom de recés era massa missaire, més adient a
una Casa de Ejercicios Espirituales,
que no a un cenacle amb pretensions avanguardistes, li van possar el nom
definitiu de “el Racó”.
Durant
els seus 29 anys de vida, pel Racó i va passar la flor i nata de l’art i de la
intel·lectualitat catalana. Durant els seus inicis en terri va tirar dels seus
coneguts, principalment dels components de les tertúlies d’Ariel i d’Occident.
L’Antoni Comas, el que seria catedràtic de Llengua i Literatura Catalana a la
Universitat de Barcelona, que aleshores era un estudiant de Filosofia i Lletres
en aquell centre, va fer venir a molts dels professors d’aquella respectable
institució.
Al
cap de pocs anys de funcionar el Racó, no resultava difícil trobar un
conferenciant de prestigi que desplaçar-se a Mataró una nit d’un dissabte.
Venir a parlar al Racó era una credencial de prestigi.
Un
fet singular és que el Racó, durant els seus 29 anys d’existència, no va pagar
mai a cap conferenciant. Tots van venir de franc. Se’ls convidava a sopar a Cal
Blinco, un restaurant popular, sense cap mena de pretensions, que hi havia a la
plaça de Santa Anna, fent cantonada amb el carrer de Santa Teresa. Tothom
sopava el mateix, un dels plats més econòmics de la casa: els peus de porc, que
allí es coneixien com “els peus de ministre”. Per cert, els peus de porc de Cal
Blinco eren boníssims.
A
l’any 1978 es van haver de fer reformes al Casal. Els anys havien deixat molt
malmesa l’estructura de l’edifici. Les antigues bigues de fusta que tant havien
caracteritzat el sostre del Racó estaven totalment corcades i van haver de ser
substituïdes per unes altres de ferro. Altrament, en Franco havia mort feia un
parell d’anys i al país s’obria un període d’esperances. Els diaris començaven
a parlar clar. La gent, encara que amb certa por i moltes reserves exposaven
les seves opinions. En Joaquim Cases ja tenia seixanta-vuit anys i en Terri es
sentia molt gran per tirar tot sol aquell cenacle. Per tot això, una tertúlia
com la que es celebrava cada dissabte al Racó ja no era imprescindible. Aquell
any, després de trenta-nou anys ininterromputs d’activitat, el Racó va tancar
definitivament les portes.
Quatre
anys més tard, el 15 de juny de 1982, la Generalitat va concedir a en Terri la
Creu de Sant Jordi per la labor realitzada al Racó.
En
Lluís Terricabres i Molera va Morir el dia 27 d’octubre de l’any 2000.
Magistral biografía, pel personatge i per l'escriptor
ResponEliminaVaig conèixer el personatge quan jo tenia 18 anys
Tenía una novieta que em va convidar a prendre café un diumenge a la tarda. D'aigua fa 53 anys
Quan vaig entrar al menjador em va presentar a un altre convidat que era en Terri
El meu aspirant a sobre li va
dir : "Terri et presento al Josediego. murcia, però es un dels nostres "
Mai m'havien dit allò ni res de semblant. La Conxi i jo vam arribar a ser molt amics de la seva filla, que era transportista
Del Terri guardem a casa un quadret de cromos
Un dels nostres.
Mafia pura.
Segueixo essent un dels seus.
Sang murciana de dinamita amb sang catalana de roses vermelles.
Però no sang espanyola.
Josediego
No volia dir d'aigua
ResponEliminaSino ara fa 53 anys
Aquesta máquina em canvia les paraules.
Té collons!!
Tampoc es el meu aspirant a sobre sino a SOGRE! '!
ResponEliminaPerdó, m'oblidava de l'Elisenda.
ResponEliminaPerdó, m'oblidava de l'Elisenda.
ResponEliminaDeia que m'havia oblidat de posar el nom d'Elisenda
ResponEliminaDeia que m'havia oblidat de posar el nom d'Elisenda
ResponElimina