En Miquel
Puigdellívol és un dels pocs constructors de tenores i de tiples que avui dia
hi ha en actiu a Catalunya. Es va iniciar en aquest ofici de gran, quan ja
havia complert els trenta anys i ho va fer gairebé per casualitat.
Era manya de
professió. Portava el taller familiar de can Puigdellivol, aquell acreditat
comerç mataroní especialitzat en la venda i reparació d’aparells frigorífics,
localitzat a la Plaça de les Tereses de la nostra ciutat. El seu germà Joan s'encarregava
de la part comercial i de les vendes, ell era el responsable del taller de
reparacions. Dins de la mecànica i l'electrònica, en Miquel tocava totes les
tecles. Tan manejava el torn com la fresadora o feia de soldador, de forjador,
d'ajustador i de tot el que fos necessari. Entre els manyans de Mataró, el noi
petit de can Puigdellivol era conegut per ser un manetes d'una pulcritud
exquisida. Deien d'ell, que era capaç de construir o reconstruir qualsevol peça
mecànica per mes enrevessada que aquesta sigui.
Cada matí, a l’hora
d’esmorzar, en Miquel Puigdellívol deixava l’obrador per anar a prendre un cafè
en un bar que hi havia a tocar del taller. En aquell establiment, sovint,
compartia taulell amb un popular músic que aleshores ja estava jubilat. Es
tractava de l’Amadeu Casanovas. El senyor Casanovas era el pare de l’
internacionalment conegut cantant d’òpera Amadeu Casanovas, el tenor que va
gravar la entranyable sarsuela catalana “Cançó d’Amor i de Guerra”, un dels
primers èxits discogràfics que es van editar en català després de la guerra
civil. En una ocasió, l’avi Casanovas, que aleshores ja havia sobrepassat els
setanta anys, li va confessar al jove Miquel que la seva il·lusió seria tenir
una tenora, però que havien desaparegut tots els grans constructors d’aquests
instruments i no sabia on anar a cercar-la.
—No us preocupeu...
jo us en faré una —sembla què és el que
li va dir el nostre personatge.
Dit i fet. Al cap de
poc temps en Miquel Puigdellívol va lliurar la seva primera tenora al senyor
Casanoves.
La he vist. És una
peça extraordinària, de mecanització delicada, gran sonoritat i presentació
extremadament acurada.
En Puigdellívol, què
no és músic de professió, en el procés afinament de l’esmentada tenora no es va
quedar curt, va sol·licitar la col·laboració del qui era considerat el millor especialista
del país, el conegut músic, compositor de sardanes i primera tenora de cobla la
Principal de la Bisbal, en Ricard Viladesau. Aquell virtuós músic del bigotet
que cada any, per les Santes, ens feia posar a tots la pell de gallina amb els
seus obligats de tenora i que en Pau Casals havia batejat amb el sobrenom de
“Príncep de la tenora”.
La construcció
d’aquell primer instrument va encendre una llumeta dins el cap d’en Miquel
Puidellívol. Li va despertar una insospitada passió que el portaria a ser un
dels més acreditats luthiers de tenores, tibles i flautes barroques del segle
XX. La perfecció tècnica i sobretot la sonoritat d’aquella peça va fer que el
nom del seu artífex corregués de boca en boca entre els músics de cobla d’arreu
de Catalunya. En Josep Gispert i Vila, alumne d’en Viladesau i des del 1983
tenora solista de la Principal de la Bisbal li va sol·licitar un instrument de
les mateixes característiques que el que havia fet pel Sr Casanovas.
Diversos tenores del
país volien que en Puigdellívol els proporcionés un dels seus aparells
musicals. La llista d’espera i els terminis d’entrega a mesura que passava el
temps s’anaven allargant. Per aquesta
raó, en el 1978 pren una meditada determinació: deixa el taller familiar on
havia treballat tota la vida i s’instal·la pel seu compte per dedicar-se
exclusivament a la fabricació de tenores.
Com hem dit, en
Miquel és un luthier autodidacta. A més a més, respecte a la seva feina, ha
estat un llop solitari. Sempre ha treballat sol, mai no ha tingut ni mestres,
ni col·laboradors ni aprenents. Cada un dels elements que conformen els seus
instruments musicals ha estat elaborat un a un i amb les seves pròpies mans.
Això si, ha preguntat, consultat i investigat molt. A hores d’ara, que ha
complert els 77 anys segueix innovant en cada una de les seves peces. Mai no
n’està completament satisfet.
Segons ell, els
músics actuals estan tècnicament molt més ben preparats que els de l`època que
ell va començar. Gairebé tots s’han format en els conservatoris, porten molts
anys d’estudi i de pràctica al damunt, cosa que els condiciona a ser molt
exigents a l’hora de fer-se construir un instrument. Rigor que en Miquel Puigdellívol agraeix molt, doncs,
segons ell, és un bon esperó que l’obliga
a ser cada dia més curós en la seva tècnica. Per precisar en l’afinació
dels instruments, disposa de la col·laboració del músic sabadellenc resident a
Mataró Enric Ortí, actual tenora de la cobla Sant Jordi de la ciutat de
Barcelona.
Entre les innovacions
que aquest luthier mataroní ha aportat a la construcció de les tenores és la
d’aconseguir que aquest instrument pesi 330 grams menys del que pesaven les
clàssiques. Una característica que agraeixen molt els músics que estan obligats
a mantenir alçat, a força de canells, un
aparell de 85 cm de llargada i que feia 900 grams de pes. Segons explica aquest
reconegut artesà que en una ocasió el va visitar un conegut músic d’Olot que a
arrel d’un accident es va lesionar seriosament una espatlla i des de aleshores
no podia mantenir gaire estona elevada la tenora. Arran d’aquest percaç va substituir el tipus
de metall utilitzat, tant el de les claus com el de la campana, que
clàssicament era d’alpaca, un aliatge de
níquel i crom que resultava molt feixuc. Actualment per fabricar les claus
ha introduït l’acer inoxidable i per la
campana o pavelló del dur alumini.
Amb aquest
alleujament ha millorat molt la sonoritat de l’instrument i li ha restat els esmentats 330 grams, principalment a la
seva part més distal, la què més pesa. Una campana actual, de les que fabrica
en Miquel Puigdellívol, sols pesa 110 grams i és molt més sonora i resistent
que les tradicionals. Evidentment, aquesta innovació tècnica ha revolucionat la
construcció de tenores.
Com a cloenda
d’aquesta breu nota biogràfica voldria afegir una anècdota que a mi em va
resultar molt entranyable: la mític primera tenora d’en Puigdellívol, la del
senyor Casanovas ha retornat a les mans del seu constructor. Quan es va morir
el seu propietari, els fills d’aquest van voler que un objecte tan emblemàtic
en la vida del luthier Puigdellívol on millor podria estar és en mans del seu
constructor. La té exposada en un lloc preferent del seu taller.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada